نقش آفرینی ادریس‌البا در فصل دوم سریال «هواپیما ربایی» آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر مشهد در هفته‌ای که گذشت (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) «مست عشق» در صدر گیشه سینمای ایران آنتونی هاپکینز در «پادشاه کاونت گاردن» «مست عشق» همچنان در حال رکوردزنی | آمار پرفروش‌های سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) دیدار و رایزنی حکیم و معاون رسانه‌ای وزارت ارشاد ایران | تاکید بر گسترش همکاری فرهنگی عراق و ایران تأکید هیأت رسانه ای ایران و عراق بر انعقاد «تفاهم نامه همکاری» و تشکیل «شورای رسانه ای مشترک» مهدی پور: نزدیکی فکری، سیاسی و رسانه ای بین ایران و عراق در موضوع غزه، از قله های پیوند دو کشور است وزیر ارشاد در پیامی درگذشت عیسی بخشی، هنرمند موسیقی خراسان شمالی، را تسلیت گفت تاکید بر اهمیت مسئله فلسطین در نشست هیئت رسانه‌ای ایران و عراق فیلم‌های سینمایی امروز تلویزیون (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیا شبکه خبر ۲ صدا و سیما هک شد؟ + فیلم «عیسی بخشی» آخرین بازمانده بخشی‌های کرمانج خراسان شمالی درگذشت + علت فوت صداوسیما یکی از بهترین‌هایش را از دست داد فیلم‌‌های سینمایی امروز تلویزیون (جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) «لالایی» در شبکه نمایش خانگی | عمو پورنگ بازیگر شد
سرخط خبرها

«خرده‌روایت» بازسازیِ خاطره است | حرف‌های کارگردان تهرانی در یکی از مجموعه‌کارگاه‌های «روایت شهر»

  • کد خبر: ۱۷۹۹۲۰
  • ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۱
«خرده‌روایت» بازسازیِ خاطره است | حرف‌های کارگردان تهرانی در یکی از مجموعه‌کارگاه‌های «روایت شهر»
کارگردان «خرده‌روایت‌ها» در یکی از کارگاه‌های رویداد «روایت شهر» گفت: فیلمِ کوتاه از هیچ به‌وجود‌آوردن است، اما خرده‌روایت بر پایه واقعیت و درباره افراد مشهور است.

به گزارش شهرآرانیوز، باقر مفیدی‌کیا امروز، ۲۸ مرداد، در کارگاه «ساختار خرده‌روایت» از مجموعه کارگاه‌های رویداد «روایت شهر» که در کارخانه نوآوری مشهد برگزار شد، اظهار کرد: در هنر، تعریفِ متقن کار غلطی است؛ نمی‌توان گفت این خرده‌روایت است و این نیست. ما در هنر اختلاف‌نظرهای اساسی در تعاریف داریم.

وی با بیان اینکه خرده‌روایت بازسازی خاطره است، عنوان کرد: یکی از جذابیت‌های خرده‌روایت بازسازی است که با مستند و گزارش متفاوت است و بازیگر و دیالوگ دارد. خرده‌روایت باید حداقل سه اپیزود داشته باشد؛ درغیراین‌صورت، به‌صرفه نیست.

مفیدی‌کیا گفت: غیر از هسته مرکزی خرده‌روایت که مستند است، در دیگر مسائل، دستِ کارگردان در تخیل‌کردن باز است. در خرده‌روایت، باید از توضیح اضافه پرهیز کرد، نباید بیشتر از نیاز اطلاعات داد؛ در خرده‌روایت اطناب نداریم. 

این کارگردان بیان کرد: راوی و نقال، ساخت خرده‌روایت را جذاب می‌کند و مخاطب آن را دوست دارد. استفاده از نریشن نیز در خرده‌روایت جذاب است. 

وی با اشاره به اینکه خرده‌روایت از نظر اجرا به سینما نزدیک می‌شود، تصریح کرد: خرده‌روایت غایت ندارد و مبتنی بر پیش‌فرض مخاطب است. هرقدر از عناصر سینما بیشتر در خرده‌روایت محقق شود موفق‌تر خواهد بود.

مفیدی‌کیا خاطرنشان کرد: فیلم کوتاه از هیچ به‌وجود‌آوردن است، اما خرده‌روایت بر پایه واقعیت و درباره افراد مشهور است. خرده‌روایت یک ابزار فرهنگی است.

این کارگردان افزود: من به هنرجوی فیلم‌سازی که نخستین‌بار است می‌خواهد فیلم بسازد اجازه نمی‌دهم خرده‌روایت بسازد، زیرا خرده‌روایت دوپینگ است و فرد با آن معروف می‌شود، درحالی‌که او چیزی خلق نکرده، بلکه در واقعیت وجود داشته و او فقط آن را پررنگ کرده است.

وی با بیان اینکه خرده‌روایت تاریخ مصرف ندارد مگر اینکه محتوای روز آن تاریخ مصرف داشته باشد، عنوان کرد: خرده‌روایت بیشتر از ۷ تا ۱۰دقیقه جواب نمی‌دهد؛ هرچه کمتر باشد بهتر است. اگر در خرده‌روایت منبع داده شود، خوب است. خرده‌روایت دادن پند اخلاقی است، اما وقتی عمیق‌تر می‌شویم به‌سمت فیلم کوتاه می‌رویم.

محمدباقر مفیدی‌کیا، کارگردان اهل تهران، سازنده چند فیلم کوتاه از جمله «ما ایستاده‌ایم۲»، است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->