رضاامیرخانی: فهم صنعت نشر شرط لازم برای موفقیت نویسنده است صفحه نخست روزنامه‌های کشور - چهارشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۳ نقش آفرینی حسین مهری در فیلم کال مارجین ماجرای دستمزدهای میلیاردی بازیگران برنامه مافیا سارا بهرامی با فیلم خاتی در راه جشنواره فیلم فجر + پوستر درگذشت برتران بلیه، کارگردان پیشروی سینمای فرانسه معرفی نامزد‌های تمشک طلایی + اسامی استقلالی‌ها در برنامه ۱۰۰۱ محسن کیایی (۳ بهمن ۱۴۰۳) آزادی ۳۰ زندانی در کرمانشاه با حمایت محسن چاوشی دلیل زخم‌های روی صورت پارسا پیروزفر چیست؟ + عکس رایان گاسلینگ بازیگر قسمت جدید جنگ ستارگان شد رونمایی از کتاب «بسازنفروش‌ها» محمد خسروی‌راد در مشهد + فیلم انتشار نماهنگی دوزبانه به یاد سید حسن نصرالله + فیلم آغاز چهل‌وسومین جشنواره تئاتر فجر با یادمان زنده‌یاد آتیلا پسیانی دبیرعلمی جایزه ادبی جلال آل‌احمد: تنوع آثار ادبی در این دوره نسبت به قبل بیشتر است فیلم کوتاه مورچه نامزد جشنواره پریدریشیا هندوستان شد سریال حضرت اجل، اثر جدید سعید سلطانی هدایت هاشمی با فصل دوم سریال فراری روی آنتن تلویزیون + زمان پخش
سرخط خبرها

«خرده‌روایت» بازسازیِ خاطره است | حرف‌های کارگردان تهرانی در یکی از مجموعه‌کارگاه‌های «روایت شهر»

  • کد خبر: ۱۷۹۹۲۰
  • ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۱
«خرده‌روایت» بازسازیِ خاطره است | حرف‌های کارگردان تهرانی در یکی از مجموعه‌کارگاه‌های «روایت شهر»
کارگردان «خرده‌روایت‌ها» در یکی از کارگاه‌های رویداد «روایت شهر» گفت: فیلمِ کوتاه از هیچ به‌وجود‌آوردن است، اما خرده‌روایت بر پایه واقعیت و درباره افراد مشهور است.

به گزارش شهرآرانیوز، باقر مفیدی‌کیا امروز، ۲۸ مرداد، در کارگاه «ساختار خرده‌روایت» از مجموعه کارگاه‌های رویداد «روایت شهر» که در کارخانه نوآوری مشهد برگزار شد، اظهار کرد: در هنر، تعریفِ متقن کار غلطی است؛ نمی‌توان گفت این خرده‌روایت است و این نیست. ما در هنر اختلاف‌نظرهای اساسی در تعاریف داریم.

وی با بیان اینکه خرده‌روایت بازسازی خاطره است، عنوان کرد: یکی از جذابیت‌های خرده‌روایت بازسازی است که با مستند و گزارش متفاوت است و بازیگر و دیالوگ دارد. خرده‌روایت باید حداقل سه اپیزود داشته باشد؛ درغیراین‌صورت، به‌صرفه نیست.

مفیدی‌کیا گفت: غیر از هسته مرکزی خرده‌روایت که مستند است، در دیگر مسائل، دستِ کارگردان در تخیل‌کردن باز است. در خرده‌روایت، باید از توضیح اضافه پرهیز کرد، نباید بیشتر از نیاز اطلاعات داد؛ در خرده‌روایت اطناب نداریم. 

این کارگردان بیان کرد: راوی و نقال، ساخت خرده‌روایت را جذاب می‌کند و مخاطب آن را دوست دارد. استفاده از نریشن نیز در خرده‌روایت جذاب است. 

وی با اشاره به اینکه خرده‌روایت از نظر اجرا به سینما نزدیک می‌شود، تصریح کرد: خرده‌روایت غایت ندارد و مبتنی بر پیش‌فرض مخاطب است. هرقدر از عناصر سینما بیشتر در خرده‌روایت محقق شود موفق‌تر خواهد بود.

مفیدی‌کیا خاطرنشان کرد: فیلم کوتاه از هیچ به‌وجود‌آوردن است، اما خرده‌روایت بر پایه واقعیت و درباره افراد مشهور است. خرده‌روایت یک ابزار فرهنگی است.

این کارگردان افزود: من به هنرجوی فیلم‌سازی که نخستین‌بار است می‌خواهد فیلم بسازد اجازه نمی‌دهم خرده‌روایت بسازد، زیرا خرده‌روایت دوپینگ است و فرد با آن معروف می‌شود، درحالی‌که او چیزی خلق نکرده، بلکه در واقعیت وجود داشته و او فقط آن را پررنگ کرده است.

وی با بیان اینکه خرده‌روایت تاریخ مصرف ندارد مگر اینکه محتوای روز آن تاریخ مصرف داشته باشد، عنوان کرد: خرده‌روایت بیشتر از ۷ تا ۱۰دقیقه جواب نمی‌دهد؛ هرچه کمتر باشد بهتر است. اگر در خرده‌روایت منبع داده شود، خوب است. خرده‌روایت دادن پند اخلاقی است، اما وقتی عمیق‌تر می‌شویم به‌سمت فیلم کوتاه می‌رویم.

محمدباقر مفیدی‌کیا، کارگردان اهل تهران، سازنده چند فیلم کوتاه از جمله «ما ایستاده‌ایم۲»، است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->